תוך חמש שנים: משרד החינוך מתכנן להקים כ-900 כיתות מצוינות נוספות בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות בדגש על הפריפריה, חברה ערבית והגדלת מספר הבנות הלומדות במקצועות הטק, ב-300 בתי ספר נוספים
114 כיתות יוקמו כבר בפתיחת השנה הקרובה, ויכללו לימודים מוגברים במקצועות הטק. בתי הספר יקבלו מעטפת תמיכה מחברות הייטק מובילות, ארגונים חברתיים ופילנתרופיה בניהול והובלת יוזמת טופ 15 הפועלת במסגרת ארגון 'שיתופים' המוביל יוזמות לאומיות לפתרון בעיות חברתיות מורכבות וליצירת שינוי מערכתי בשיטת קולקטיב אימפקט.
התכנית הוצגה לראשונה היום בכנס "הדור הבא" בבית יהושע, בו השתתפו – שר החינוך, מר יואב קיש, מנכ"לית מייקרוסופט מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, מנכ"ל שיתופים, שלמה דושי וסמנכ״ל בכיר לשעבר באינטל העולמית ויו״ר הוועדה להון האנושי בהייטק, דדי פרלמוטר.
יוזמת טופ 15, קמה לטובת הרחבת מעגל המצוינות המדעית-טכנולוגית בישראל, כוללת שותפות של למעלה מ-130 גופים ובהם משרדי החינוך והמדע, חברות הייטק ובניהם אינטל, גוגל, סיילספורס, אמדוקס, קרנות פילנתרופיות ובניהם קרן טראמפ, דוידסון, קראון, חוסידמן, רוטשילד, ארגוני חינוך, אוניברסיטאות ומכוני מחקר, רשויות מקומיות, אשכולות אזוריים וגופי ציבור נוספים ובניהם המרכז לחינוך סייבר, חינוך לפסגות, מכון דוידסון, מוזיאון המדע בירושלים.
בתוך כך, עד שנת 2028 צפויות לקום כ-900 כיתות עמ"ט-טק (עתודה מדעית-טכנולוגית) ב-300 בתי ספר נוספים בעלות של כ- 380 מיליון שקל. הכיתות יצטרפו ל-270 בתי הספר הקיימים, במטרה לעודד למידה במקצועות הטק בחטיבות ביניים ובחטיבות העליונות. התכנית תגדיל את שיעור הבוגרים הזכאים לבגרות טק, הכוללת 5 יח"ל במתמטיקה, פיזיקה ו/או מדעי המחשב, ותפתח את האנגלית המדוברת, זאת באופן שמגדיל את סיכוייהם להשתלב במקצועות הטכנולוגיים בעתיד ולתת מענה לביקוש העובדים בענף ההייטק.
שר החינוך יואב קיש: "מערכת החינוך רואה בחשיבות רבה את קידום יכולות התלמידים בתחומי הטכנולוגיה ולימודי ההייטק ומשקיעה רבות במתן הכלים המתאימים לתלמידים. התכנית תפתח את יכולות התלמידים מהפריפריה ומהחברה הערבית ותגדיל בעבורם את האפשרות להשתלב במקצועות הטכנולוגיים בעתיד".
מנכ"ל משרד החינוך אסף צלאל: "מדובר בפרויקט חשוב מאוד שייתן כלים לתלמידים ולתלמידות נוספים להשתלב במקצועות ההייטק. אני שמח שכעת גם תלמידים מהפריפריה וגם תלמידים מהחברה הערבית יוכלו לקבל הזדמנות שווה. אני מודה לשותפינו מארגון שיתופים שפועלים לרתימת הארגונים והחברות למיזם החשוב הזה".
שלמה דושי, מנכ"ל ארגון שיתופים: ״אנחנו בפתחו של מהלך בעל משמעות לאומית לחיזוק ההון האנושי בהייטק, תוך מיקוד בפריפריה ובחברה הערבית. זהו מהלך קולקטיב אימפקט רב מגזרי בעל משמעות חברתית שיאפשר לאלפים רבים של תלמידות ותלמידים לרכוש השכלה בבגרות הטק ברמת 5 יחידות (מתמטיקה, אנגלית, פיזיקה ומדעי המחשב) ולהשתלב, אם ירצו בכך, בעולם החדשנות ובתעשיות עתירות הידע בישראל. שיתוף הפעולה ההדוק והאמון בפעולה המשותפת של טופ 15 עם הנהלת משרד החינוך הם המפתח להצלחת התכנית״.
אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ לחינוך: "מעגל המצוינות של ישראל סוף סוף נפתח לכל מי שנכונים לאתגר, ללא הבדל מגזר, מגדר או מקום מגורים. מדובר במהלך לאומי וחברתי מהמעלה הראשונה, כזה שנותן הזדמנות יוצאת דופן לשוויון. לב המהלך הוא פתיחה של מאות כיתות הייטק בחטיבות הביניים בפריפריה, לצד פתיחת האפשרות ללמוד בכיתה וירטואלית באמצעות מט״ח. המהלך הוא חשוב ביותר, אבל גם מאוד מורכב למימוש בכל הרמות. לכן כולנו חייבים לפעול ביחד, בשיתוף ובלי אגו, ובעיקר לתת כתף למורים ולתלמידים במשימתם הקשה והחשובה".
פזית הוכמן, מנהלת יוזמת טופ15: "המהלך מהווה הזדמנות גדולה להעלאת שיעורי המצוינות בפריפריה ובחברה הערבית ולהעלאת סיכויי השתלבותם בתעסוקה משמעותית בהמשך הדרך. היוזמה מיקדה מאמץ מיוחד בשנה האחרונה בנושא של הרחבת המצוינות בקרב תלמידי החברה הערבית ותלמידי הפריפריה (בדגש על הנגב) – רתמה גופים רלוונטיים מכלל המגזרים ובנתה תשתיות ידע ושותפויות חדשות, שיסייעו להנגשת מעטפת תמיכה מותאמת לתלמידים ולמורים בכיתות העמ"ט. העבודה בשיטת קולקטיב אימפקט, בשותפות עם כלל הגופים ובראשם עם משרד החינוך, הכרחית לטובת יצירת שינוי מערכתי אמיתי ולהרחבת מעגל המצוינות בישראל".
מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, מנכ"לית מייקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח: "אנחנו צריכים לזהות איפה יש חסמים ולטפל בהם, ברגע שנעשה את זה – הפערים בין פריפריה למרכז, בין חברות שונות ובין מגדרים, יצטמצו. בשנת 2030 כ-40 אחוז מהמדינה יהיו ערבים וחרדים. בלעדיהם לא נצליח להיות מובילים ולכן צריך להשקיע באוכלוסיות אלו. זה גם התפקיד והאחריות של ההייטק כי להייטק יש את המשאבים לעשות זאת. אסור שהמשאבים יושקעו רק בין חדרה לגדרה – ולהייטק הישראלי תפקיד חשוב בתהליך הזה. לכן, פתחנו לאחרונה משרדים גם בבאר שבע אשר מצטרפים למשרדים שלנו במרכז הארץ, ולאלו שבחיפה ובנצרת. חובתנו כמגזר ההייטק להיות שותף פעיל ולפעול ככל הניתן".
דדי פרלמוטר, סמנכ״ל בכיר לשעבר באינטל העולמית ויו״ר הוועדה להון האנושי בהייטק: "העולם משתנה לנגד עינינו בצורה דרמטית. כניסת טכנולוגיה ובמיוחד בינה מלאכותית משנה את כל הצורה שבה חושבים על חינוך.כל הנושא של משרות, ולא רק להייטק, יצטרכו מרכיב יצטרכו של משרות טק גדול. מערכת החינוך היא הבסיס לכל היכולות והכישורים האלו. בתוכה, נקודת המשען היא כיתות עמט. הצלחה בכיתות עמט יובילו לשינויים אחרונה, לגן הילדים וגם קדימה- בגרויות בחברה הערבית הפריפריה והחרדית."
בלה אברהמס, סמנכ"לית ממשל, תקשורת וחברה באינטל ישראל ואירופה: "אינטל כבר הרבה עשורים רואה חשיבות בחינוך מדעי טכנולוגי ובשיתוף פעולה בין מגזרי, כדי לקדם את הנושא הזה, שהוא בעצם הבסיס לכלכלה, לחברה, ולתעשיית ההייטק. אינטל רואה חשיבות גדולה בקידום המצוינות דרך כיתות עמ"ט, אך לצד זאת יש להשקיע בקידום הפריפריה וקידום האוכלוסיות היותר מוחלשות, ולא רק המצוינות. המהלך הנוכחי מתחבר לעשייה החינוכית והחברתית העניפה, שתוצג השבוע בדו"ח אחריות תאגידית החדש שיפורסם. אנחנו גאים על השותפות בטופ15 ומאמינים שניתן להעצים את הדור העתיד של ישראל באמצעות על ידי חיבור לחדשנות וטכנולוגיה, על מנת להכינו לעולם העבודה העתידי"