img

כרטיס הביקור הדיגיטלי שלכם מחכה במרחק קליק אחד

מתחילים >
תל אביב, IL
23°

web2infoעסקים קטניםבעל עסק? כך תנהל נכון את תזרים המזומנים
עסקים קטנים

בעל עסק? כך תנהל נכון את תזרים המזומנים

בעלי עסקים נתקלים כל הזמן במושג של "ניהול תזרים מזומנים".

האם מנוהל דו"ח תזרים מזומנים? היא שאלה חוזרת על ידי פקידי הבנק, רואה החשבון, אנשי הנהלת חשבונות, ובכלל כל מני שידעו לוקחת חלק בפעילות הפיננסית של העסק.

אז מה זה דו"ח תזרים מזומנים? ולמה הוא כל כך חשוב?

 

 

ניהול תזרים מזומנים

דו"ח תזרים מזומנים הוא פירוט סך כל התקבולים (מכירות שהתקבל עבורן תשלום) וכל התשלומים (הוצאות) – כאשר הכוונה היא בעיקר למזומן באופן כללי. תזרים מזומנים הוא למעשה מנוגד לדו"ח רווח והפסד שמציג את כל התקבולים והתשלומים לתקופה ולא רק את המזומן.

דו"ח תזרים מזומנים מראה נתונים לגבי תקבולים ותשלומים במזומן, ללא קשר למועד ביצוע העסקה בפועל, אלא רק למועד קבלת או הוצאת הכסף.

 

בעל עסק, מעוניין לשפר את ניהול תזרים המזומנים? השאר פרטים ונציגי איתנים פתרונות פיננסיים יחזרו אליך

 

החשיבות של ניהול תזרים מזומנים

ניהול תזרים מזומנים חשוב מאוד לבעלי עסקים והוא מאפשר להם גמישות מתאימה וניהול נכון של העסק שלהם.

ניהול תזרים מזומנים נכון מאפשר לבעל העסק ומנהליו לשמור על רמת מזומן רצויה ומתאימה עבורם, לעומת הוצאות במזומן – לשמור שלעסק יש יתרת מזומן חיובית לעומת כמות ההוצאות לחודש או תקופה מסוימים.

בנוסף, ניהול תזרים מזומנים תקין מהווה אבן בוחן משמעותית למצב העסק – תזרים טוב מראה על עסק בריא ומתפקד.




התחום של ניהול תזרים המזומנים הוא כה חשוב ומהותי עד כי עסק יכול להיראות רווחי מבחינת הדו"חות החשבונאים שלו אך בפועל בגלל שאין לו תזרים מזומנים מספיק, הוא ייקלע למצוקה פיננסית ואף למצב של חובות וחדלות פירעון (אי יכולת לעמוד בהתחייבויות).

 

 

ניהול תזרים מזומנים ככלי לניהול מוקדם של מזומני העסק

כאשר אנו אומרים מזומן בהקשר של תזרים מזומנים ושל פעילות העסק, הכוונה איננה כמובן לכמות השטרות שיש לבעל העסק בקופה, בכיס או "מתחת לבלטות" אלא לכלל הכסף הזמין שיש לו בבנק ובמזומן כתוצאה מתקבולים.

ניהול תזרים מזומנים תקין ומקצועי מאפשר לבעל העסק ולמנהל, לדעת ברמה גבוהה של וודאות, את רמת המזומנים שיהיו לרשותו בכל תאריך נתון. חשוב להבין כי דו"ח תזרים מזומנים הוא רלוונטי לטווח המיידי אך הוא כולל גם תקבולים ותשלומים עתידיים צפויים וידועים (זה העיקר מבחינת ניהול התזרים) ולכן אפשר לראות בערך מספרי כמה מזומן העסק יקבל בתאריך מסוים, כמה הוא יוציא ומה יישאר לו בסיכומו של עניין.

החשיבות של כלי ניהולי זה היא עצומה כמובן כי בצורה זו בעל העסק יכול לדעת כי בתאריך ספציפי הוא יסבול ממצוקה תזרימית כלשהי ולכן לא רצוי להתחייב לתשלומים בתאריך זה אלא דווקא לשאוף לקבל תקבולים שישפרו את מצב המזומנים.

 

 

ניהול תזרים מזומנים בפועל – בניית הדו"ח

דו"ח תזרים מזומנים תקין ומקיף צריך לכלול את המרכיבים הבאים:

  • פירוט יתרות המזומן בבנק
  • פירוט מפורט של כלל התקבולים בהתאם לזמן קבלתם
  • פירוט מלא של כל התשלומים שהעסק צריך להוציא – כאלו שידוע כי ישולמו וכאלו שצפוי כי ישולמו
  • חישוב סופי של יתרת המזומנים בבנק לתאריך מסוים על פי הנתונים שהוזנו:
    יתרה + (פלוס) תקבולים – (מינוס) תשלומים

 

 

כל עסק לפי גודלו ויכולותיו צריך לחשוב כיצד עליו לנהל את דו"ח תזרים המזומנים. עסקים קטנים רבים מבצעים זאת בצורה ידנית באמצעות אקסל ולהוסיף נוסחאות שיסכמו ויעשו את ההתאמות על כל שינוי המבוצע בדו"ח. בחלק מהמקרים ניהול תזרים מזומנים מתבצע על ידי כלכלן או  רו"ח, וגם באמצעות תוכנות מחשב ייעודיות .




ניהול תזרים מזומנים מחייב דיוק והקפדה על כל הפרטים והנתונים, יש להתחשב באיחור בתקבולים אך לא באיחור בתשלומים ולוודא שמנהלים את הנושא כראוי, טעויות החישוב יובילו לטעויות ניהוליות.

חשוב לזכור, דו"ח תזרים מזומנים הוא בראש ובראשונה כלי ניהולי. בעזרתו יש לקבל החלטות בנוגע למועדי תשלומים לספקים, בחינת הקדמות תקבולים מלקוחות, בחינת מצוקה תזרימית ומניעת לקיחת הלוואות לשווא – המביאות לבזבוז כסף.

 

בעל עסק, מעוניין לשפר את ניהול תזרים המזומנים? השאר פרטים ונציגי איתנים פתרונות פיננסיים יחזרו אליך

 

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים של חברת איתנים פתרונות פיננסים,
המעניקה שירותי ייעוץ וליווי לבעלי עסקים המביאים להגדלת הרווחיות לצד צמצום ההוצאות, שליטה בכוח אדם, תזרים המזומנים ונושאים רבים נוספים.

למעלה

מה נוכל לעזור לך למצוא?

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

חכו רגע, יש לנו עוד נושאים שיכולים לעניין אתכם!

פרסמו אצלנו >
נגישות